Cinkék jártak a szíve ablakára

Ajka – Fekete István író 1900. január 25-én Göllén született. Ajkára – az akkor háromezer lelket számláló faluba – 1928-ban került. Ajkán kezdte írni szépirodalmi alkotásait. Írói sikereinek „köszönhette”, hogy a településről távozni kényszerült, miután munkaadója feltette a kérdést: írni vagy dolgozni akar az uradalom szolgálatában.

Ajka a maga írójának tekinti, gondozza reá testált hagyatékait, itt van a székhelye a Fekete István Irodalmi Társaságnak, amely az elmúlt esztendőben jelentette meg az író Névtelen katona című filmforgatókönyvét.

– Itt házasodtunk, gyermekeink is itt születtek, s itt éltük keserves életünket, férjem itt állt végérvényesen az irodalom szolgálatába – vallott erről Fekete Istvánné Piller Edith emlékezésében.

Az író 1936-ban első díjat nyert a Gárdonyi Géza Irodalmi Társaság történelmi regénypályázatán a Koppányi aga testamentuma című regényével. 1939-ben az Egyetemi Nyomda pályázatán a Zsellérek című regénye nagydíjat kapott. Ajkán íródott fecskeregénye, a Csí, vadásznovellás kötete, az Öreg utakon, s a Hajnal Bradányban című regénye. Az Aranypáva, valamint a Féltékenység című film az író ajkai időszakában született, s itt írta nagy sikerű Hajnalodik című drámáját, melynek ősbemutatója ajkai műkedvelők előadásában a Somogyi vendéglőben volt.

Fekete István regényeiben, novelláiban életképet rajzolt koráról. A „magyar Kipling”- ahogy Veres Péter nevezte – művein keresztül megismerhető az ország növény- és állatvilága. Munkái egy része az állatokról szól, s az emberről mesél valós történetet. Az állatok viselkedésében mindig kereste az embert, emberi érzéseket. Szép az élet – mondaná Lutra, ha ember lenne -, de nem beszél, csak érzi, hogy szép az élet.

Ajkai ihletésű a Gyeplő nélkül című munkája. Ebben a regényben ajkai életének nehézségeit osztotta meg az olvasókkal. E könyvnek utolsó fejezetében búcsúzik Ajkától, Dénes Feritől, Pásztori bácsitól, a kertésztől, Molnár Jánostól, a számadó juhásztól, a plébánostól, tanítóktól, a kocsmárosoktól, az ispántól; Isten veled! – a zsellérektől, napszámosoktól, az ajkai emberektől, munkaadójától ily módon: „… az agronómus, amikor a park nagy vaskapuját betette, visszanézett. A fák sötéten, mereven álltak. Bent a kastélyban sírt egy öregember, s ezek a könnyek elmostak minden megbántást, kíméletlenséget, és az emlékben nem maradt más, csak ez az elhagyott öregember…”.

Fekete Istvánt szíve, tízévnyi boldog gyermekkor élménye Gölléhez, szülőfalujához kötötte. Budapesten is amolyan átutazó volt. 1959. október 28-án a Kaszinóban rendezett író-olvasó találkozóra még visszatért az ajkaiak körébe, ahol telt ház mellett levetítették a Bogáncs című filmet.

Az ajkaiak és írásainak milliónyi olvasója, filmjeinek nézői, a felnövő nemzedékek magukénak tekintik, ápolják az író emlékét. Amikor nem olyan rég az unokáimmal Ajkán a Fekete István szigeten jártam, a fák, bokrok leveleivel alig-szellő integetett, a Szőlő-hegy magasában varjak húztak a mezőre, vadrucák tartottak tájszemlét a Városligeti tó víztükre felett. A Samu Katalin álmodta mészkőszobrok hallgattak. Amolyan havazás előtti csend volt.

„Cinkék járnak a szívem ablakára, / a madárkákat már régen etettem, / de most már néha gondolkodni kezdek, / meddig tart vajon az életem?… / Meddig tart még kinn a tél, belül a meleg? / Szívem mikor fog elsötétülni? / És vágyaim utolsó szép madara / mikor fog búsan – elröpülni?„ (Fekete István: Tél)

 

Hozzászólás:

hozzászólás